7 írói mítosz, aminek még mindig bedőlünk

Az írásról sok különös legenda kering. Egyesek szerint az ihlet hozza a csodát, mások szerint a tehetség elég mindenre. Sok közülük annyira jól hangzik, hogy el is hisszük. Pedig a legtöbb inkább akadályoz, mint segít. Íme, hét írói tévhit, amin ideje mosolyogva túllépni.

  1. Az író ihletből dolgozik

A valóság egészen más: az író dolgozik. Néha ihlettel, néha nélküle. Néha örömmel, gyakran szenvedve. Az írás ugyanis munka.

Az ihlet pedig olyan, mint a karon egy luxusóra: szép és lehet neki örülni is, de tudjuk, nem az óra járatja az időt. A legtöbb regény, novella vagy vers nem lángoló pillanatokban, hanem csendes hajnalokon és estéken születik. (Talán azért, mert akkor lehet za-var-ta-la-nul dolgozni.)

  1. A jó írás könnyen jön

Így igaz. Mármint az, hogy a jó írás könnyűnek-könnyednek látszik. De sohasem az.

A gördülékenység mögött végtelen újraírás, vágás, ritmizálás van. S töprengő, kínzó szünetek lappanganak. A profik ugyanis nem attól profik, hogy gyorsak, hanem attól, hogy addig dolgoznak, amíg, amit nehéz volt megszülni: könnyűnek látszik.

  1. A tehetség mindent megold

A tehetség valóban nélkülözhetetlen. Mert az a szikra. A munka meg a tűzifa.

Akinek csak szikrája van, az egy pillanatra felvillan. Akinek van türelme és tűzifája, annak van mit lángra lobbantania.

A tehetség lehetőség, olyan is, mint egy előtted kitáruló ajtó: de a mögötte magasodó lépcsősort neked kell megmásznod. Persze, megállhatsz egy-egy szusszanásra.

  1. A szerkesztő ellenség

Sokan azt hiszik, a szerkesztő csak „belekontárkodik” a szövegbe. És nem érti, hogy én itt ezt akartam, ott azt akartam, hanem csak húzkod, szavakat cserél…szerkezetet alakít. Okoskodik.

Hát nem. Valójában a jó szerkesztő az író második szeme: ott lát, ahol te már túl közel vagy. Egyszóval: rálátása van a szövegedre.

Nem a szöveget rontja el, hanem a hibát tünteti el – diszkréten.

  1. A jó író mindig tudja, mit akar mondani

Nem. A jó író keresi, mit akar mondani.

Az írás nem tudás, hanem kutatás. Néha az első verzió még maga sem tudja, miért született. A történet gyakran előbb találja meg az írót, mint az író a történetet. Sokszor már kész néhány fejezet, amikor az író rájön, ráhangolódik, valóban megvilágosodik: miért akarja ezt a történetet megírni – mindenáron.

  1. Csak a tragédia mély

Óriási tévhit. A humor, az irónia, a könnyedség ugyanúgy a mélység formája – csak nem a sötétben ás, hanem a fényárban.

Egy jól elhelyezett mosoly vagy poén sokszor fájdalmasabban hat, mint egy hosszú monológ a szenvedésről.

  1. Aki ír, az tuti, hogy különc

Igen? Akkor írd be a Google-ba: magyar írók, és kattints a képre. Láttad már Márait, Örkényt, Babitsot, Kosztolányit vagy Nádas Pétert?  Némelyik úgy néz ki, mint egy jólszabott hivatalnok. És mégis zseniálisak.

Az írás nem póz, hanem figyelem.

A jó író lehet könyvelő, kertész, vagy rétesimádó nagymama – csakhogy ő figyeli, megérti és megírja, amit más elfelejtett észrevenni.

A mítoszok azért születnek, mert szeretnénk hinni, hogy az írás varázslat. de az egyetlen igazság mindig ugyanaz marad: nem az számít, hogyan kell írni, hanem az, hogy mit és miért írsz. Figyelem, türelem és állhatatosság.

És ha ezt elfogadod, egyszer csak észreveszed,
a varázslat mégis megtörtént – a papíron.

Regényírás lépésről lépésre