A novella a próza legfegyelmezettebb formája. Rövid, de minden benne van: karakter, konfliktus, tét, feszültség, sűrítés, zárlat. A novella az író legjobb mestere. Megtanít elhagyni a fölösleget, pontosan fogalmazni, és valódi történetet építeni. Mielőtt bárki regénybe kezdene, érdemes megtanulnia a novellákból írni – mert ebben a kis formában tanul meg mindent, ami az írás lényege.
-
A sűrítés kényszere
A novella megtanít elhagyni a felesleget. Egyetlen mondatnak is súlya van. Nem lehet „helykitöltő” a párbeszéd, sem felesleges a leírás.
Ez a fajta írói fegyelem a regényben is életmentő.
-
Mutat, nem elmond
Mivel kevés a „hely”, nem lehet magyarázkodni. A karaktert a cselekedetein és mondatai által, vagy a mondatai mögötti hallgatáson keresztül kell láttatni.
Itt tanulod meg mint író, mit jelent a „show, don’t tell”.
-
Konfliktus nélkül nincs novella
A novella lényege egy váratlan kibillenés: valami hirtelen megváltozik, akár a külvilágban, akár a lélekben. De nincs csak külső és csak belső konfliktus, a kettő együtt jár… A novella konfliktusa a történet motorja, amely kihívások, küzdelmek vagy akadályok formájában jelenik meg, és a főszereplőnek meg kell küzdenie.
Ez a drámai szerkezet alapja – és a jó regény is erre épül.
-
A tét a lényeg
A jó novella mindig valami „veszélyben lévőt” mutat. A tét az, amit nyerhet vagy elveszthet a főszereplő – az, amiért érdemes küzdeni. Amiért meg kell küzdenie. Egy kapcsolatért, az önbecsülésért, az életéért.
A tét érzelmi súlyt is ad, és megtanít arra, hogyan működik a belső feszültség.
-
A csattanó – az arányérzék iskolája
A novella vége vagy megüt, vagy elgondolkodtat. De sosem csak úgy „lecseng”.
Itt tanulod meg, hol kell abbahagyni a történetet, nem pedig „lezárni”.
-
A nézőpont – a világ fókusza
Egyetlen jelenet, egyetlen nézőpont – és mégis egy egész világot látunk.
A novella finom egyensúlyt teremt a távolság és átélés között.
-
A stílus laboratóriuma
A rövid forma lehetővé teszi, hogy az író játsszon: ritmussal, szóhasználattal, narrációval.
Itt érzed meg, hogy a próza zenéje mennyit számít.
A novella nem kisregény, hanem nagy történet kicsiben. Aki megtanul novellát írni, az képes lesz nyitányt teremteni, feszültséget tartani és pontosan zárni. Innen indul minden komoly író: Carver, Hemingway, Márai, Ottlik is a novellában tanulta meg, amit később regényben tökéletesített.